Sigrid Stubsveen er felespiller vokst opp, og nå også bosatt, i Engerdal, med fullført
mastergrad ved Norges musikkhøgskole hvor hun fant tilbake til de eldste kildene for sin
egen tradisjon. Musikken etter disse har nå funnet veien til en plateutgivelse.
“Arkivopptakene er en skattekiste”, sier Stubsveen, “for meg har de rett og slett blitt som en
tidsmaskin. De gir meg et kikkhull tilbake i tid, de gir meg muligheten til å lære av
spellemenn jeg aldri har fått treffe, og de gir meg muligheten til å tolke 100 år gammel lyd i
min egen tid”.

På debutplata spiller Stubsveen folkemusikk fra hjemplassen, i sin tradisjonelle form - solo
på fele. Musikken på plata er hennes tolkninger av opptak av spellemenn, og Stubsveen
poengterer at “dette er mine tolkninger slik de var i øyeblikket musikken ble spilt inn”. Hun
sammenligner dette med musikken på arkivopptakene, som er de gamle spellemennenes
tolkninger i det øyeblikket opptakene ble gjort.
“Master i gamle gubber”
På denne plata får lytteren høre tolkninger av musikk etter særlig to viktige kilder for
tradisjonen, Johan Elgshøen (1853-1926) og Embret Lund (1903-1992), og i tillegg så vidt
møte en tredje spellemann Per Solvang (1878-1966). “Jeg pleier å tulle med at jeg har tatt
en “master i gamle gubber””, ler Sigrid, og føyer til at hun føler at hun gjennom arbeidet har
blitt godt kjent med disse gamle mennene til tross for at hun aldri har truffet noen av dem.
“De har hver sine særegne stiler, sine personligheter i spillet, og det er noe av det som
fascinerer meg i dette arbeidet”, sier Stubsveen. Spellemennenes særegenheter tar hun
med seg til sin samtid, men er ikke redd for å tilføre noe av seg selv og sin egen tid. “Jeg
mener det er veldig viktig, og egentlig umulig å ikke gjøre som musiker. Jeg er opptatt av at
jeg har mye å lære av de gamle opptakene, jeg oppdager stadig vekk noe nytt selv i de
opptakene jeg har hørt tusenvis av ganger, og samtidig ønsker jeg at musikken skal være
aktuell for meg og min samtid”.